جمعه ؛ 30 شهريور 1403
10 مهر 1401 - 15:54
سنخ شناسی آشوب­گران شهریور ۱۴۰۱

آشوب­گران چه کسانی هستند؟

یکی از محوری­ترین سوالات در حوزه جریان­شناسی آشوب­ها و اغتشاشات در جامعه ­شناسی اعتراضات واکاوی کارگزاران میدان است
نویسنده :
فرهادی پیل سم
کد خبر : 12741

پایگاه رهنما:

یکی از محوری­ترین سوالات در حوزه جریان­شناسی آشوب­ها و اغتشاشات در جامعه ­شناسی اعتراضات واکاوی کارگزاران میدان است. در همین راستا در این یادداشت مبتنی بر داده های آشکار تحلیلی به بررسی بازیگران صحنه آشوب شهریور 1401 می­پردازیم. به نظر می­رسد ما شاهد حضور سه سطح بازیگر به ترتیب اثرگذار خشونت آمیز نسل z ، هسته­ های سازمان یافته اوباش و گروهک­های تروریستی در اغتشاشات اخیر هستیم. هریک از این بازیگران را به صورت موجز بررسی می­کنیم.

نسل Z فریب خوردگان سلبریتی ­ها

نوجوانان و جوانان تحت تاثیر فضای مجازی که به نسل z معروف هستند. سبک زندگی «نسل Z»، به قدری متفاوت از نسل‌های پیشین است که براساس یک مطالعه جهانی، رفتار این جوانان می‌تواند بر سایر گروه‌های سنی تاثیر بگذارد. «نسل Z» متولدین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ هستند که آنها را «دیجیتالی‌های مادرزاد» می‌نامند. این گروه در عصر تکنولوژی و البته شرایط سخت اقتصادی به دنیا آمدند و ۶ ویژگی فکری-رفتاری (متفاوت از نسل Y) دارند. در همین راستا احمد وحید، وزیر کشور پیرامون رفتار این بازیگران آشوب اظهار داشت:‌«نوجوانان و جوانانی هم هستند که بیشتر با فضای مجازی تحریک می شوند و تصور می کنند کسانی که آنها را به این مسیر می خوانند دنبال حقیقت هستند.» وزیر کشور در توصیه به خانواده‌های جوانانی که در اغتشاشات حضور دارند، تصریح کرد: من به خانواده‌ها توصیه می‌کنم که فرزندانشان را هدایت کرده و از آنها مراقبت کنند تا اسیر دست دشمنان این ملت نشوند.

  • اوباش خشن

کارگزار دوم رویدادهای اخیر هسته های اوباشگری در مناطق مختلف کشور هستند. وندالیسم یا اوباشی‌گری از شیوه‌هایی است که بار‌ها علیه انقلاب اسلامی و علیه مبارزات مردم ایران به کار گرفته شده و آخرین نمونه آن را می‌توان در آشوب‌های دی ماه ۹۶ دید که با سوءاستفاده از دغدغه‌های معیشتی مردم، عده‌ای سازماندهی شده به مراکز انتظامی و حتی نیرو‌های آتش‌نشانی حمله کردند و صحنه‌هایی تلخ از آشوب و اغتشاش و قتل هموطنان‌مان را به نمایش گذاشتنددسته اغتشاش‌گران سازمان‌یافته و آموزش‌دیده به صحنه آمده و با آتش زدن سطل آشغال‌ها، درگیری با پلیس؛ توهین به پرچم مقدس کشورمان و نیز عملیات روسری تکانی در شهر موج شکل‌گرفته را به مناطق دیگر هدایت می‌کنند. در همین راستا احمد وحیدی وزیر کشور با حضور در بیمارستان ولی‌عصر(عج) فراجا، از 11 تن نیروهای فراجا که در اغتشاشات اخیر با چاقو، شمشیر، نارنجک، زیر گرفتن با ماشین و سنگ‌پراکنی مورد حمله قرار گرفته و آسیب دیده بودند، عیادت کرد و با برخی از آنها به گفت‌وگو پرداخت. این افراد دارای شکستگی‌های متعدد هستند که باید تحت عمل جراحی قرار گیرند. وزیر کشور در این عیادت از نزدیک در جریان چگونگی مجروح شدن این افراد و آنچه در صحنه این اغتشاشات رخ داده، قرار گرفت. وی از صدماتی که از ناحیه گروه‌های آشوبگر به نیروهای فراجا به دلیل مدارا با معترضان وارد شده بود، متاثر شد و گفت: « از دستگاه قضا انتظار داریم با عاملان اصلی و سران این اغتشاشات به شکل قانونی، قاطع، سریع و عبرت‌آموز برخورد کند.» و در همین راستا وزیر کشور اظهار داشت: «هسته ­های سازمان یافته ای وجود دارد که جاهایی را تخریب می کنند، به آتش می کشند و آنجا را رها می کنند و به مکان­های دیگری می­روند و این اقدام را در جاهای دیگری انجام می دهند که نشان دهنده سازمان یافتگی میان هسته هایی است که این اقدامات را انجام می دهند.»

  • عناصر گروهک­های تروریستی

سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی از ترفندهای متعددی برای بحران‌سازی و آشوب‌آفرینی استفاده می‌کنند. یکی از مدل‌های مرسوم به‌کارگیری خشونت و بزرگ‌نمایی، کُشته‌سازی و قهرمان‌سازی است که هرکدام در مرحله خاص خود به بحرانی کردن اوضاع کمک می‌کنند، اما نهایتاً آنچه برای استفاده از اغتشاشگران ضرورت دارد، معرفی نمادی است که بتواند میان آنها اتحاد ایجاد کند. این ترفندها تاکنون بارها توسط آمریکایی‌ها در ایران آزمایش شده است و آخرین مورد از این آزمون‌های شکست‌خورده در اغتشاشات بنزینی در سال ۹۸ بود که به‌سرعت به خشونت کشیده شد و اگرچه نتیجه مطلوب آمریکایی‌ها را به دست نداد، اما متأسفانه صدمات جانی و مالی به کشور وارد کرد. در آشوب­های اخیر گروهک­های تروریستی تجزیه ­طلب مخصوصا احزاب ضدملی کرد با محوریت کومله و پژاک در مناطق شمال غرب کشور گنش های امنیت زدای خود را از سرگرفتند.

ارسال نظرات